5 rzeczy, których możesz nauczyć się w pracy.

Znalezienie dobrej oferty pracy jest trudne. Prawdopodobnie w opisach stanowisk, które napotykasz, znajduje się lista umiejętności, które możesz śmiało zademonstrować, oraz umiejętności, których wcale nie posiadasz. Dotyczy to w szczególności tych pierwszych miejsc pracy zawodowej po ukończeniu studiów, ale często tak samo jest w przypadku bardziej doświadczonych specjalistów. W przeciwnym razie nowe stanowisko nie zapewniłoby możliwości rozwoju – a przecież częściowo chodzi również o to.

 

Niektóre stanowiska wymagają umiejętności z wielu zakresów. Jednak pewne wymagania stanowią wręcz warunki wstępne podjęcia pracy – jeśli Twoja praca wymaga biegłości w Excelu lub Wordzie, nie możesz pierwszego dnia w pracy  nie radzić sobie z otwieraniem podstawowych plików. Wielu nowych rzeczy można jednak nauczyć się w pracy. W rzeczywistości rzadko poszukuje się osób, które mają 100% wiedzę i umiejętności sugerowane na danym stanowisku. To zrozumiałe, że opanowanie pewnych kwestii wiąże się z czasem, więc najczęściej poszukiwane są osoby o zdolności do szybkiej nauki, a nie perfekcyjnych umiejętnościach.

 

Oto kilka rzeczy, których nauczysz się w pracy. To pomoże poszerzyć Twój zestaw umiejętności zawodowych i rozwinąć swoją karierę.

 

Znajomość branży

 

Jeśli decydujesz się na pracę na stanowisku o wysokim stopniu zaawansowania np. biotechnologia, ekonomia, prawdopodobnie posiadasz niezbędne kwalifikacje techniczne, aby wykonywać tę pracę. Jednak pracownicy działu HR z reguły nie mają złudzeń co do rzeczywistych umiejętności kandydata – rozumieją, że ścisła wiedza branżowa przychodzi z czasem. To samo dotyczy stanowisk, w których technologia rozwija się na tyle szybko, że stała aktualizacja wiedzy jest niezbędna.

 

Co zatem możesz zrobić, aby przyspieszyć proces uczenia się? Skoncentruj się na umiejętnościach, które możesz zdobyć już teraz. Kontaktuj się ze specjalistami z branży i kiedy tylko możesz zwracaj się o poradę. Czytając branżowe publikacje, będziesz na bieżąco z terminologią i problematyką swojego zawodu. Natomiast uczestnictwo w warsztatach i konferencjach może być kolejnym doskonałym sposobem na poszerzanie wiedzy i sieci kontaktów.

 

Obsługa klienta

 

Być może obejmiesz stanowisko, na którym kontakt z klientem twarzą w twarz będzie codziennością, a może klientami będą szefowie innych działów? Niezależnie od specyfiki, umiejętność obsługi klienta jest częścią niemalże każdej pracy.

 

Dzięki interakcji z klientami – zarówno tej zawodowej, jak i osobistej, można uzyskać wiele korzyści dla samego siebie. Buduj swój osobisty zestaw technik, które sprawdzają się podczas rozmów z klientami i wykorzystaj go jako dodatkową umiejętność zawodową.

 

Zarządzanie projektami

 

Każdy z nas ma pewne doświadczenia w zarządzeniu zadaniami składającymi się z wielu drobnych części. Niezależnie czy były to prace grupowe podczas studiów czy odpowiedzialność za opłatę czynszu w mieszkaniu studenckim – umiejętność realizacji zadań w czasie i podjęcie się odpowiedzialności to wielki atut każdego pracownika. Być w może w pracy będziesz musiał tę umiejętność jedynie doszlifować.

 

Aby przyspieszy naukę, poproś o możliwość przejrzenia projektu i wszystkich jego komponentów pochodzących z różnych działów. Im lepiej zrozumiesz zależności, tym szybszy będzie Twój postęp.

 

Istnieje także wiele narzędzi do poprawy organizacji zadań i zarządzania nimi w czasie. Niektórzy preferują tradycyjną tablicę magnetyczną, inni z kolei wybierają mobilne platformy jak np. Asana. Kiedy nauczysz się już organizować swoje obowiązki zawodowe, odważ się poprosić o dodatkowy projekt, w którym wykorzystasz zdobyte umiejętności.

 

Myślenie strategiczne

 

Być może jesteś osobą, która w naturalny sposób dostrzega konsekwencje danych sytuacji i potrafi odpowiednio na nie reagować. Może się jednak okazać, że lepiej sprawdzasz się przy wykonywaniu drobnych zadań i masz trudności z szerszym patrzeniem na cały projekt. Niezależnie od tego, do której grupy należysz, zawsze możesz próbować poprawić swoje myślenie strategiczne.

 

Jeśli stale zmagasz się z problemami tworzenia strategii, planowania – bądź wobec siebie cierpliwy. Duża część Twojej frustracji wynika prawdopodobnie z braku wystarczającego doświadczenia. Obserwując, co dzieje się w Twojej pracy, po pewnym czasie dostrzeżesz wady i zalety funkcjonowania niektórych procesów.

 

W dużym stopniu w podejmowaniu dalekosiężnych decyzji i planowaniu strategicznym może pomóc mentoring. Jeśli znajdziesz dobrego nauczyciela, który spędzi z Tobą kilka minut i przeanalizuje problemy, z którymi zmagasz się na co dzień – proces nauki będzie znacznie sprawniejszy.

 

Przemawianie publiczne

 

Dla wielu z nas jednym z największych koszmarów jest wizja publicznego wypowiadania się. Zaschnięte gardło, ogromne rumieńce, zimny pot – to tylko niektóre z objawów pokazujące, w jak stresującej sytuacji zostaliśmy postawieni. Dobrą wiadomością jest jednak to, że każdy może tę umiejętność wyćwiczyć. Zapisanie się do grupy Toastmasters zapewni Ci odpowiednie podejście do każdej próby przezwyciężenia dyskomfortu wystąpień publicznych. Obserwuj innych, zastanów się, co sprawia, że ich działania są skuteczne, a wypowiedzi słuchane.

 

Jak widać, dobrze jest czasem nie wiedzieć wszystkiego. Akceptując nową posadę, jednocześnie otwierasz się na naukę. A jeśli o nauce mowa, powinniśmy poruszyć jeszcze trzy ważne elementy.

  1. Wartościowe programy szkoleniowe dla pracowników

 

Jeśli wiesz, że Twoja wiedza wymaga uzupełnienia, warto zasugerować kierownictwu utworzenie ogólnodostępnych programów szkoleniowych, które pomogą zmaksymalizować efektywność pracy ich zespołów. Niektóre firmy szkolą się wewnętrznie, podczas gdy inne są otwarte na wysyłanie swoich pracowników na warsztaty zewnętrzne. Nawet jeśli nie wiesz wszystkiego, powinieneś walczyć o to, by Twój pracodawca zapewnił Ci do tej wiedzy dostęp.

 

  1. Mentoring.

 

Dzięki wsparciu doświadczonego specjalisty, któremu także zależy na Twoim sukcesie, możesz zdziałać cuda. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej poszukaj kontaktu z ludźmi, którzy pomogą Ci uniknąć popełnienia oczywistych błędów, pomogą w podejmowaniu pierwszych, odpowiedzialnych decyzji.

 

  1. Feedback

 

Nie możesz naprawiać swoich błędów, jeśli nie wiesz, kiedy je popełniasz! W wielu miejscach pracy termin „ocena wyników” może wzbudzać dreszcz przerażenia, podczas gdy niektórzy menadżerowie traktują je jak okresowe ćwiczenie sprawdzające. Informacje, jakie zdobędziesz na swój temat mogą być bezcenne dla dalszego rozwoju swojej kariery zawodowej. Jeśli zatem zależy Ci na rozwoju zawodowym, proś o jak najczęstsze opiniowanie tego, co robisz. Słuchaj uważnie – nawet jeśli krytyka będzie dla Ciebie ciężka do przełknięcia.

 

Podczas kolejnej sesji przeglądania ofert pracy, spróbuj podzielić wymagane umiejętności na kategorię „must have” i „zdążę się tego nauczyć w pracy”. Nie pozwól, by niektóre niedociągnięcia uniemożliwiły Ci skorzystanie z nadarzającej się okazji. W końcu, każdy z nas kiedyś zaczynał – wszyscy uczyliśmy się czegoś po raz pierwszy. A to co najważniejsze, to właśnie chęć zdobywania tej wiedzy.

Zapraszamy do przeczytania kolejnego felietonu z Ernestem Szubertem oraz zobaczenia Jak zlikwidować różnice płacowe i zarobić tyle, na ile zasługujesz?
Zajrzyj na nasze grupy na Facebooku i sprawdź czy praca nie szuka Ciebie, oraz przeczytaj o realiach pracy w farmacji.

Komentarze