Stresujący powrót do pracy po wakacjach? Oto jak temu zapobiec!

Przez ostatni tydzień, poranki spędziłeś w małym włoskim domku, budziłeś się w namiocie lub zwiedzałeś wieczorami malownicze uliczki Grecji. Dopóki nie nadszedł ostatni dzień wakacji i powrót do rzeczywistości, wszystko wydawało się być jak w bajce.

 

Prawdopodobnie każdy z nas odczuł kiedyś nieprzyjemne wiercenie w żołądku związane z powrotem do pracy po urlopie. Oczywiście, to zupełnie normalne! Kiedy jednak nadmierny niepokój staje się znakiem, że powinieneś zmienić coś w swoim życiu zawodowym?

 

W badaniu dotyczącym tego, jak amerykańscy pracownicy podchodzą do tematy wakacji, zespół dr. Davida Ballarda chciał przyjrzeć się psychologicznym aspektom relacji pomiędzy powrotem z wakacji a poziomem stresu w pracy oraz tego, jak zachowują się osoby po powrocie z urlopu – i jak długo trwa ten stan.

Odpowiedzi, jakie uzyskał świadczą o tym, że część ludzi dobrze wykorzystuje czas odpoczynku. W efekcie wracają do pracy mniej zestresowani, zmotywowani do pracy, a jakość i wydajność ich pracy jest znacznie wyższa. Jednak wśród 2/3 pracowników pozytywne efektu powrotu z urlopu ulatniają się zaledwie w ciągu kilku pierwszych dni.

 

W dodatku, ankieta pokazała, że 21% czuje napięcie i stres w trakcie urlopu, a 42% twierdzi, że boi się wracać do pracy.

 

Jest to oczywiście spory problem. Jaki jest sens wyjazdu na wakacje, skoro wciąż jesteśmy narażeni na stres i utratę wszystkich dobrych emocji zaledwie kilka dni po jego zakończeniu? Jak więc poprawić jakość wypoczynku, żeby wrócić do pracy wypoczęci i radośni na dłużej niż kilka dni?

 

Badania pokazują, że powrót do pracy wiąże się masą obowiązków i spraw do nadrobienia. To właśnie sytuacje, które powodują jeszcze szybsze rozproszenie wszystkich miłych wspomnień minionego urlopu. Jeśli zaczynasz się martwić powrotem do pracy już wtedy, gdy wakacje zaczynają dobiegać końca, to oznacza poważny problem. W rzeczywistości ostatnie dni urlopu spędzasz na zamartwianiu się, zamiast odstresowaniu i odpoczywaniu.

 

Co więc zrobić, by tego uniknąć? Ballard twierdzi, że wszystko sprowadza się do trzech kroków:

– Planowanie

– Redukcja stresu

– Ułatwienie powrotu do pracy

 

Poniżej rozwijamy każdy z tych punktów.

 

Planowanie

 

Musisz naprawdę dokładnie zadbać o to, żeby wszystko, co powinno zostać załatwione przed wyjazdem, rzeczywiście zostało domknięte. Zdecyduj, kto przejmie Twoje obowiązki na czas nieobecności, jakie zadania powinny być wykonane natychmiast, a co może poczekać do Twojego powrotu. Twój zespół powinien mieć wyraźne informacje na temat Twojej dyspozycyjności mailowej i telefonicznej. Już samo przygotowanie listy takich zadań, pomoże oczyścić umysł przed wyjazdem. To gwarantuje Ci także powrót z urlopu ze świadomością, co zostało zrobione, a czym powinieneś zająć się od razu.

 

Redukcja stresu

 

W badaniu wykazano, że aby rzeczywiście odpocząć od codziennego obciążenia stresem, musisz nie tylko nie pracować, ale także nie myśleć o pracy. Zadbaj o odpowiednią formę relaksu, która nie tylko fizycznie odciągnie Cię od pracy, ale także spowoduje stymulację umysłu – oba te czynniki mają kluczowe znaczenie dla psychicznej regeneracji.

 

Wielu z nas ma takie doświadczenie: wracasz z wakacji, podczas których zaplanowałeś tyle atrakcji, że czujesz jakbyś potrzebował wakacji…od wakacji.  Upewnij się więc, że sypiasz wystarczająco długo i dbasz o siebie. Wszyscy wiemy, że tak powinno to wyglądać, ale nie zawsze potrafimy to zrealizować.

Łatwiejszy powrót do pracy

Po powrocie nie wystarczy wskoczyć w wir obowiązków. W rzeczywistości nie będziesz tak produktywny, jak się tego spodziewasz – a wszelkie próby, spowodują szybsze pozbycie się wszelkich pozytywnych wspomnień z podróży. Zacznij od małych zadań, takich jak sprawdzenie poczty, wypełnienie krótkich dokumentów. Zrób kilka krótkich przerw i idź na smaczny lunch. Przy okazji możesz przeczytać jeden z naszych artykułów. 😉

Jeszcze jedną rzeczą, o której warto wspomnieć jest to, ile mogą nam dać wakacje. Piękne krajobrazy, relaks na łonie natury i długie wieczory na plaży – jak najbardziej. Jednak, jeśli oczekujesz, że wyjazd na urlop rozwiąże wszystkie problemy związane z pracą – będziesz rozczarowany.

Ważne jest także, aby regeneracji od stresu poświęcać nie tylko czas urlopu, ale także krótkie okresy w ciągu normalnego tygodnia pracy. Niemożliwe jest, aby kilkunastodniowy urlop pozwolił Ci odpocząć od całorocznego bagażu emocjonalnego. To od Ciebie zależy, aby znaleźć sposób naładować baterie tak, by wakacje nie były jedyną okazją na odpoczynek.

 

Bądź na bieżąco i sprawdź nasz NAJNOWSZY ARTYKUŁ z serii #insider_talk z ekspertami z branży! 

Sprawdź również w jaki sposób najlepiej wytłumaczyć przyszłemu pracodawcy luki w CV
Zajrzyj na nasze grupy na Facebooku i sprawdź czy praca nie szuka Ciebie, oraz przeczytaj o realiach pracy w farmacji.

Komentarze