5 nawyków , które sprawią, że zakończysz każdy dzień z poczuciem spełnienia

nawyki

Na pewno znasz te dni, kiedy wychodzisz z pracy i czujesz, że dzisiaj byłeś naprawdę produktywny. Z drugiej strony, są też takie chwile, kiedy czujesz się jest wręcz odwrotnie. Wtedy czujesz się sfrustrowany, zastanawiasz się, czy cokolwiek wartościowego dziś zrobiłeś. Czy nie byłoby wspaniale, gdybyś każdego dnia mógł kłaść się spać z poczuciem, że wypełniłeś dzisiaj swoje obowiązki? Oto 5 nawyków, dzięki którym zakończysz każdy dzień z poczuciem spełnienia

  1. Załóż „dziennik wdzięczności”

 

Gratitude journals, czyli tzw. dzienniki wdzięczności stają się coraz bardziej popularne – wiemy dlaczego. Załóż go i codziennie zapisuj w nim jedną rzecz za jaką jesteś wdzięczny każdego dnia. Przekonasz się, że taka praktyka prowadzi do zmiany sposobu myślenia i pozwala przygotować się nowe wyzwania. Badania prowadzone przez UCLA wykazały, że osoby codziennie zapisujące powody wdzięczności byli bardziej optymistyczni i radośni niż ci, którzy tego nie robili. Co ciekawe, znacznie rzadziej prezentowali w pracy L4.

 

Wyrażanie wdzięczności jest prostą, szybką praktyką – jeśli nie jesteś fanem tradycyjnych dzienników powstały aplikacje mobilne, które pomogą Ci wcielić to w życie.

 

  1. Skup się na zadaniach, nad którymi obecnie pracujesz

 

Starasz się ruszyć wreszcie z nowym projektem, a Twój telefon ciągle powiadamia Cię o nowościach. Kilka minut po tym jak rozpoczynasz właściwą pracę rozprasza Cię rozmowa między kolegami. Kiedy znów wrócisz do stanu maksymalnego skupienia, nagle przypominasz sobie, że dwa dni temu dostałeś ważnego maila i koniecznie musisz na niego odpowiedzieć.

Brzmi znajomo? Przeciętnie spędzamy na wykonywaniu zadania 75 sekund – dopóki nie zostanie nam ono przerwane. Wznowienie pracy po taki rozproszeniu trwa średnio 25 minut. Prawdopodobnie nie uda Ci się całkowicie wyeliminować wszystkich „rozpraszaczy”, ale mając na uwadze przeszkody jakie pojawiają się każdego dnia, możesz spróbować znaleźć sposób na ich uniknięcie.

 

  1. Zastosuj zasadę „jeśli-to”

 

Zasada „If/When-Then” została opisana w książce Roberta Cialdiniego. Polega ona na łączeniu ze sobą dwóch czynności. Oto kilka przykładów, które pomogą ją zobrazować:

 

– Jeśli zbliża się pora na lunch, to zamawiam sałatkę

– Jeśli muszę pracować bez przerwy, to przenoszę się do pokoju, w którym nikogo nie ma

– Jeśli otrzymam zaproszenie na czwartek, to odwołuję wizytę u kolegi

 

Badania sugerują, że korzystanie z tej metody daje dwa do trzech razy większe szanse na osiągnięcie zaplanowanego celu. Ten rodzaj planowania jest skuteczny, ponieważ od razy tworzysz swoją odpowiedź na daną sytuację. Jeśli któraś z nich Cię napotka, będziesz wiedział dokładnie, jak powinieneś zareagować.

 

  1. Ćwicz – nawet jeśli ma to być tylko kilka minut dziennie

 

Każdy z nas wie, że powinniśmy ćwiczyć – korzyści są ogromne. Pewnie tak jak większość z nas nie masz takich nawyków. Musisz znaleźć czas na tę część dnia w twoim napiętym harmonogramie. Bieganie, jazda na rowerze, siłownia mogą być idealnym rozwiązaniem, ale wszystkim czego naprawdę potrzebujesz jest kilka minut treningu dziennie. Jedną z opcji są właśnie kilkuminutowe intensywne treningi, które jak się okazuje przynoszą zamierzone efekty. Krótka przerwa na spacer to  doskonały sposób na relaks – pozwala odświeżyć umysł i wrócić do pracy z nową energią. Zatem, jeśli nie masz czasu na treningi na siłowni, kilkuminutowe codzienne ćwiczenia są warte zachodu.

 

  1. Wprowadź rytuały kończące dzień.

 

Czas poświęcony na zamknięcie swojego dnia i spokojne przygotowywanie się na następny jest bardzo cenny. Badania wykazały, że prosty zwyczaj zapisywania rzeczy do wykonania następnego dnia pomoże uporządkować myśli i zrelaksować się. Częścią takiego rytuału (poza tworzeniem listy) może być sprzątnięcie biurka, wyłączenie komputera, ćwiczenia rozciągające. Okazuje się, że wdrożenie takich zwyczajów rozluźnia i pomaga cieszyć się wieczorem.

 

Każdy z tych nawyków pomoże ci zwiększyć poczucie zadowolenia z pracy. Niemniej jednak, ważne jest aby zatrzymać się i poświęcić chwilę zastanowieniu się czym jest dla Ciebie sukces zawodowy i jaką rolę spełnia w Twoim życiu.

 

Sprawdź również co to exit interview i jak się na niego przygotować oraz  najnowszy wywiad z Pauliną Pyzik w ramach #insider_talk

Sprawdź naszą stronę na Facebooku oraz grupę Praca i staże w farmacji.

Ta treść jest dla Ciebie interesująca? Podziel się nią w mediach społecznościowych

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter

Może Cię zainteresuje...