fbpx

Budowanie sieci kontaktów – 5 praktycznych porad

budowanie sieci kontaktów

Dla odniesienia sukcesu bardzo ważne jest budowanie sieci kontaktów. Utrzymywanie stałych relacji jest jedną z najważniejszych umiejętności niezbędnych dla rozwoju kariery zawodowej. Co więcej, sieć kontaktów jaką budujesz jest też częściowo definicją Ciebie. Jeśli ludzie będą postrzegać Cię jako osobę, która może wiele wnieść do ich biznesu, będą coraz częściej zwracać się do Ciebie o poradę i powierzać Ci swoje interesy. Zacznij od mądrego budowania swojej sieci kontaktów. Nie twórz jej w oparciu tylko o poczucie bezpieczeństwa np. na wypadek utraty pracy. Nie koncentruj się też tylko na szukaniu kontaktów, które pomogą Ci sprzedać swój produkt lub „otworzyć odpowiednie drzwi”. Twoja sieć kontaktów to znacznie więcej – pierwsza rzecz na jakiej powinieneś się skoncentrować, to paradoksalnie: jak pomóc innym.

 

Nauka potwierdza takie podejście poprzez zasadę wzajemności. Ma ona największe zastosowanie wtedy, gdy żadna ze stron nie ma żadnego ukrytego celu w pomaganiu drugiej. Jeśli jednak twoja pomoc będzie motywowana innymi przesłankami, nie łudź się, że inne osoby tego nie zauważą. Twoja pomoc będzie najcenniejsza wtedy, gdy będzie autentyczna.

 

1. Zbuduj swoją osobistą markę

Strategiczne budowanie sieci kontaktów rozpoczyna się od tworzenia swojej osobistej marki opartej na wartościach. Jakie będą Twoje? Zacznij od odpowiedzi na następujące pytania: czy wiesz po co jesteś w pracy? Czy czujesz się lepszy w słuchaniu innych? Czy może wolisz zajmować się planowaniem i organizacją pracy twojego zespołu? Z czego słyniesz wśród znajomych?

 

2. Utrzymuj zaufanie wśród swoich znajomych

Zaufanie jest drugim ważnym komponentem, na którym opiera się budowanie sieci kontaktów. Zaufanie buduje się przez polecanie – przedstawianie Ciebie i Twojej firmy jako wartych współpracy osobom, z którymi jeszcze nie miałeś okazji pracować. „Przenoszenie” zaufania umożliwia stały rozwój sieci kontaktów.  Najlepszym sposobem na pozyskanie nowego klienta, wspólnika jest poznanie kogoś, kto zna inną osobę godną polecenia.

Problem pojawia się, gdy spotykasz takie osoby, które chcą poznawać tylko takie osoby, które mogą zrobić coś dla nich. Należy zatem skupić się na nawiązywaniu kontaktów, które będą korzystne dla osób stron.

 

3. Twórz swoją sieć strategicznie

Trzeci krok polega na odpowiednim przemyśleniu strategii na której oprzemy budowanie sieci kontaktów. Kontaktując się z partnerami zawsze nastawiaj się na działania długoterminowe. Postaw na jakość, nie na ilość. Gdy chodzi o budowanie sieci kontaktów, nie koncentruj się zbyt mocno na liczbie kontaktów, skup się na tych, którzy są gotowi do współpracy, wymiany pomysłów i wzajemnego wsparcia.

 

4. Nie trać czasu na bezwartościowe kontakty

Pojęcie „taker” określa w języku angielskim osobę nastawioną na zysk – postaraj się ograniczyć takie kontakty do zera. Budowanie sieci kontaktów powinno koncentrować się wokół kontaktów wysokiej jakości, po to żeby obie strony mogły osiągnąć w wyniku tej współpracy jak najwyższe wyniki.

 

Przedstawiamy 6 strategii, które możesz od razu wdrożyć:

 

  1. Poszukuj kontaktów nie tylko o wyższym stanowisku niż twoje. Ważne jest, aby w swojej sieci kontaktów być również tą osobą, o której uwagę zabiegają inni – każdy z nich jest warty uwagi, więc poświęcaj również czas na dostarczanie im wskazówek i to Ty stań się osobą, która pomoże im w rozwoju.
  2. Traktuj każdą osobę, którą spotykasz z bezkompromisowym szacunkiem. Budowanie sieci kontaktów oprzyj o wartości takie jak uczciwość i gorliwość.
  3. Nie oceniaj po okładce. Daj każdej nowo poznanej osobie możliwość wykazania się i szansę na przyszłą współpracę.
  4. Bądź kreatywny gdy myślisz o swoich przyszłych współpracownikach. Zacznij od tych, którzy darzą Cię sympatią i rozpocznij burzę mózgów. Poproś, aby podali Ci kilka nazwisk osób, które naprawdę lubią, ale z jakiegoś powodu jeszcze się nie spotkaliście.
  5. Połącz niepołączone. Badania nad sieciami kontaktów międzyludzkich pokazują, że prawdziwym sekretem stale rosnących możliwości biznesowych jest poszukiwanie osób, które powinny się poznać. Być może twój szef szuka informacji na temat firmy X, w której pracuje twoja dobra znajoma? Połączenie tych dwóch osób, może wnieść nową wartość do twojej firmy, ale rozwinąć karierę twojej znajomej.
  6. Pomóż ludziom czuć się potrzebnymi. Większość z nas potrzebuje uwagi. Szukaj wśród ludzi wyjątkowych cech i pozwól im poczuć, że są wartościowi. Wystarczy, że znajdziesz jedną lub dwie takie rzeczy, które są dla ciebie wartościowe i umieścisz je w poście w mediach społecznościowych. Będzie to krok do pozyskania w Twojej sieci kontaktów ciekawych i wartościowych osób.

 

5. Słuchaj, bądź otwarty i autentyczny

U podstaw udanego tworzenia swojej sieci kontaktów leży umiejętność słuchania. Nieważne czy na żywo czy online. Słuchając napotkanych osób jesteśmy w stanie dowiedzieć się, co jest dla nich ważne i pomóc im wykorzystując swoje znajomości. Z drugiej strony, dzięki odpowiedniemu słuchaniu, możemy rozwijać naszą karierę zawodową. W jaki sposób? To proste! Wystarczy, że skupisz się na tym czym interesuje się twój nowy kontakt? Co robi zawodowo i czym zajmuje się w wolnym czasie? Nawiązywanie znajomości – nawet tych biznesowych – opiera się przede wszystkim na szczerym zainteresowaniu drugą osobą.

 

Poza realizacją ścisłego planu rozwoju sieci znajomości, postaraj się także zaufać swojej intuicji. Bądź otwarty na nowe pomysły. Bądź aktywnym słuchaczem. Pozostań autentyczny.

Sieć kontaktów, która wręcz tętni życiem, zaczyna się od osób, które dbają o swoje znajomości i pomagają innym poszerzać swoje.

 

Sprawdź naszą stronę na Facebooku oraz grupę Praca i staże w farmacji. Zajrzyj i sprawdź również najnowszy felieton Ernesta Szuberta w ramach #insider_talk

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn