Rynek farmaceutyczny w Polsce zmienił się znacząco na przestrzeni kilku ostatnich lat. Przed firmami i działami HR stoją nowe wyzwania – jak zainteresować najlepszych kandydatów na rynku? Odpowiedzią często są działania Employer Branding – a więc budowanie marki pracodawcy. Jak wygląda employer branding w farmacji?
Zaufanie do polskich specjalistów
Branżę farmaceutyczną można bardzo ogólnie podzielić na 2 grupy. Pierwszą z nich stanowią firmy farmaceutyczne, producenci leków lub sprzętu medycznego. W ostatnich latach obserwujemy pozytywny trend – coraz więcej międzynarodowych korporacji decyduje się na otwarcie specjalistycznych centrów w Polsce obsługujących także inne rynki – Europę, Azję. Jednymi z najlepszych przykładów jest rozwój poznańskiego oddziału firmy GlaxoSmithKleine lub stale rozrastające się Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych MSD w Warszawie. Big Pharma docenia Polskich specjalistów i wykorzystuje ich potencjał, stale zwiększając zatrudnienie. Wśród preferowanych profili kandydata, często zatrudnienie znajdują farmaceuci.
Brak farmaceutów w aptekach
Nieco inaczej wygląda sytuacja na rynku aptecznym, drugim dużym segmencie farmacji. Nawet nie obserwując rynku aptecznego, każdy mógł zauważyć szybkie tempo powstawania nowych placówek aptecznych, zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich. Dynamiczny rozwój (głównie aptek należących do sieci aptecznych) został zahamowany przez wprowadzoną w czerwcu 2017 roku ustawę, tzw. “Apteka dla Aptekarza”. Pomimo tego, że na rynku nie otwiera się już tak dużo aptek, pracodawcy widzą duży brak farmaceutów. Obecna sytuacja stawia właścicieli aptek przed 2 ważnymi wyzwaniami: jak wyróżnić się wśród konkurencji w obliczu oraz jak przyciągnąć i zatrzymać na dłużej farmaceutów. To właśnie oni często wpływają na decyzje pacjentów o wyborze apteki.
Preferencje pracowników. Employer Branding w farmacji
Powyższa sytuacja rynkowa wymusza podejmowanie innych działań niż do tej pory, by pozyskać najlepszych specjalistów na rynku. Działy HR muszą monitorować, co motywuje pracowników do podjęcia lub zmiany pracy i na bieżąco reagować na zmiany “nastrojów” na rynku. Pomocą są dane zbierane przez wiele firm – na naszym portalu Kariera w Farmacji znajdziesz Raport: preferencje pracowników rozpoczynających karierę na rynku farmaceutycznym. Wśród najważniejszych czynników nadal znajduje się wynagrodzenie. Co jednak zrobić, jeśli stawki w branży są zbliżone? Budowanie dobrego wizerunku pracodawcy, a więc prowadzenie działań Employer Brandingu zaczyna odgrywać coraz większe znaczenie. Pracownicy chcą móc “chwalić się”, że pracują w tych najbardziej pożądanych miejscach.
Chcesz wiedzieć więcej? Śledź nas!
Jeśli chcesz wiedzieć, jak zacząć działania employer branding w farmacji – zaglądaj na naszego bloga! Sprawdź naszą stronę na Facebooku, profil na Instagramie oraz grupę Praca i staże w farmacji.