Kursy z Pharmacovigilance 15% taniej z kodem “PV15“, tylko do końca kwietnia

Homeinsider talkJak wygląda praca redaktora w Wydawnictwie farmaceutycznym? #insider_talk z Konradem Tuszyńskim
insider_talk

Jak wygląda praca redaktora w Wydawnictwie farmaceutycznym? #insider_talk z Konradem Tuszyńskim

Zapraszamy do lektury pierwszej części wywiadu z mgr farm. Konradem Tuszyńskim, Dyrektorem ds. naukowych 3PG, wcześniej grupy opieka.farm.

Dokładnie dwa lata temu mieliśmy okazję gościć Konrada w naszym cyklu #insider_talk. Dziś rozmawiamy o zmianach, które zaszły w jego życiu zawodowym oraz najnowszych projektach Wydawnictwa Farmaceutycznego. Skąd pomysł na nową nazwę grupy opieka.farm, czym jest Vademecum Farmaceutyczne i jak wygląda praca redaktora w Wydawnictwie Farmaceutycznym przeczytacie w dzisiejszym wywiadzie.

 

Konrad, Twój ostatni wywiad dla Kariera w Farmacji miał miejsce dwa lata temu, czy od tamtego czasu coś się zmieniło w Twoim życiu zawodowym? Dodam tylko, że doszły nas informacje o sporych zmianach.

Tak, faktycznie sporo się zmieniło. Przede wszystkim nazwa grupy opieka.farm-  obecnie brzmi ona agencja wydawniczo-marketingowa 3PG.

Do ważnych zmian należy także zakończenie cyklu wydawniczego Zeszyty Apteczne. Dotychczas wydawane były one w postaci podręczników, których objętość stopniowo zaczęła przerastać wymiary typowego wydawnictwa aptecznego, co zwykle rozumie się przez słowo „Zeszyt”. W związku z tym postanowiliśmy wprowadzić inny format treści, którym jest Vademecum Farmaceutyczne. Mogę także zdradzić, że w niedługim czasie swój wygląd zmieni platforma Pierwszystół.pl – właśnie planujemy jej premierę w wersji 3.0.

3PG – skąd pomysł na taką nazwę?

Nowa nazwa grupy zdecydowanie lepiej odnosi się do profilu naszej działalności. Nazwa 3 PG jest skrótem od Pharmaceutical, Promotion & Publishing Group. Pharmaceutical, ponieważ niezmiennie przedmiotem naszej działalności pozostają tematy bliskie farmaceutom. Promotion odnosi się do naszej działalności marketingowej, natomiast Publishing do wydawniczej. Celem grupy 3PG, jako agencji wydawniczo-marketingowej, jest dostarczanie farmaceutom fachowej wiedzy, mi.in poprzez działalność Wydawnictwa farmaceutycznego.

Moja praca zawodowa skupia się głównie na Wydawnictwie Farmaceutycznym, w którym odpowiadam za całokształt wydawanych przez nas publikacji. Dział marketingu stanowi zaś osobny segment firmy, co odzwierciedla się nawet w układzie pomieszczeń naszej redakcji. ? Muszę dodać, że pomimo zmiany nazwy naszej agencji, opieka farmaceutyczna wciąż mocno leży nam na sercu ?

Niedawno zakończył się projekt Pilotaż opieki farmaceutycznej. Jak sądzisz, znając jego wyniki, czy w farmaceutach jest potrzeba rozwoju zawodowego, czy stracili nadzieję na zmiany?

Zdecydowanie nie stracili nadziei, przeciwnie, rośnie zainteresowanie nowymi kompetencjami – tymi, które już wprowadzono, takimi jak rozszerzony zakres uprawnień do wystawiania recept farmaceutycznych oraz recept pro auctore i pro familae, a także kompetencjami planowanymi m.in. w Polityce Lekowej Państwa, np. szczepieniami w aptekach. Nasz pilotaż pokazał także gotowość do świadczenia przeglądów lekowych, choć to bardzo złożona usługa wymagająca współpracy z lekarzem.

Pomówmy o publikacjach Wydawnictwa Farmaceutycznego. Czy możesz nam wytłumaczyć czym jest Vademecum Farmaceutyczne?

Vademecum Farmaceutyczne wyewoluowało z naszych Zeszytów Aptecznych. Pierwotnie Zeszyty były małą broszurą, o objętości zaledwie 16 stron. Swoją premierę miały na pierwszym Kongresie Opieki od Zaraz. Później Zeszyty stopniowo zwiększały swoją objętość aż do 500 stron i wtedy zdecydowaliśmy, że wydawanych podręczników nie możemy nazywać już „Zeszytami”. ?
Stąd pojawił się pomysł na wprowadzenie serii Vademecum Farmaceutyczne, która zdecydowanie lepiej oddaje zawartą w podręczniku obszerną ilości informacji dotyczących leków i farmakoterapii, przydatnych także dla innych niż farmaceuci grup zawodowych. Postanowiliśmy, że wszystkie kolejne wydania, Zeszytów będą już publikowane właśnie jako podręczniki serii Vademecum.
Należy nadmienić, że Vademecum jest nieco inaczej opracowane niż Zeszyty Apteczne- posiada spis ilustracji, a literatura naukowa cytowana jest w stylu APA,  to znaczy z podaniem nazwisk badaczy. W większym stopniu opieramy się również na rekomendacjach różnych towarzystw naukowych.

Ile wynosi średni czas pracy nad jednym wydaniem Vademecum Farmaceutycznego?

To podchwytliwe pytanie!
Dokładne opracowanie podręcznika jest sumą co najmniej kilku lat pracy z pacjentami oraz ciągłego zgłębiania informacji związanych z danym zagadnieniem. Nasi redaktorzy specjalizują się w konkretnych tematach, takich jak POChP, astma, rzucanie palenia czy nadciśnienie tętnicze. Wcześniej wielu z nich przygotowywało także treści dla innych formatów naszego wydawnictwa, przez co doświadczenie i pracę poświęconą przygotowywaniu Vademecum należy mierzyć w latach.

Jak wygląda praca w Wydawnictwie z perspektywy farmaceuty – redaktora?

Najważniejszym zadaniem redaktora podczas opracowywania danego formatu, jest przegląd dostępnej literatury naukowej. Podczas pracy nad każdym z zagadnień, nasi redaktorzy zobowiązani są korzystać z najlepszych dostępnych dowodów naukowych i na ich podstawie tworzyć treści przeznaczone do publikacji. W praktyce oznacza to  gruntowny przegląd metaanaliz, zapoznanie się z przeglądami systematycznymi Cochrane, dokładną analizę wytycznych polskich i światowych towarzystw naukowych oraz krytyczny przegląd pojedynczych badań klinicznych już na początkowych etapach pracy.

Następnie, na podstawie zebranych publikacji, redaktor tworzy draft (wersję roboczą) tekstu, który następnie jest wielokrotnie konsultowany, zarówno przeze mnie jak i przez innych redaktorów oraz ekspertów zewnętrznych, którymi są najczęściej lekarze zajmujący się danym schorzeniem w praktyce klinicznej. O konsultację merytoryczną tekstów prosimy także ekspertów z różnych towarzystw naukowych. Współpracowaliśmy w ten sposób ze specjalistami z Polskiego Towarzystwa Wakcynologii i Polskiego Towarzystwa Naukowego AIDS.
Po zatwierdzeniu merytorycznej wersji redaktorskiej, tekst poddawany jest korekcie językowej, składowi adjustacji, a następnie zostaje przygotowany do druku.

Podsumowując rolą redaktora- farmaceuty jest przede wszystkim zebranie, a następnie analiza i krytyczna ocena dostępnych publikacji, na podstawie których dopiero opracowuje tekst. Nie można więc powiedzieć, że nasi redaktorzy zajmują się „pisaniem”, ponieważ samo zebranie tego co już wywnioskowali na podstawie zebranych informacji to zaledwie końcowy etap ich pracy.
Jako ciekawostkę mogę dodać, że w tworzenie jednego podręcznika w naszym wydawnictwie zaangażowane jest nawet 30 osób.

Czym są Pogadanki Farmaceutyczne?

O tym rozmawiamy z Konradem w drugiej część wywiadu #insider_talk, który opublikujemy już za dwa tygodnie. Przeczytasz w nim o tym, jakie są kluczowe umiejętności w pracy redaktora oraz o najnowszych projektach, nad którymi pracuje obecnie Wydawnictwo Farmaceutyczne. Stay tuned!

Poprzedni wywiad z Konradem, możesz przeczytać tutaj.

Rozmawiały: Anna Moskwiak i Justyna Srebro

Podziel się:

Kategorie

Może Cię zainteresować

Kolejnym gościem naszego cyklu #insider_talk jest Anna Pietraszewska, Global Study Manager-Start-up w jednej z firm farmaceutycznych. Z wywiadu dowiesz się,...
  W kolejnym wywiadzie z cyklu #insider_talk tematykę certyfikacji wyrobów medycznych w Polsce przybliży Małgorzata Chynowska – Senior Manager ds....
  W kolejnym wywiadzie z cyklu #insider_talk strukturę oraz możliwości rozwoju w dziale Market Access przybliży nam Szymon Zawodnik –...