Jak dbać o zdrowie psychiczne w miejscu pracy? Co szósty pracownik zmaga się z problemami natury psychicznej takimi jak depresja, stany lękowe, przewlekły stres. Dame Carol Black – specjalistka zarządzania zdrowiem w pracy twierdzi, że problemy psychiczne są przyczyną 38% dni wolnych u pracowników.
Przedstawiamy kilka wskazówek, jak odpowiednio zadbać o swoje zdrowie psychiczne w pracy:
-
Rozpoznaj
Wielu pracowników nie czuje się swobodnie dzieląc się kwestiami zdrowia psychicznego ze swoimi przełożonymi i współpracownikami. Dlatego też, aby poprawnie rozpoznawać wszelkie oznaki problemów psychicznych należy skupić się na często pomijanych kwestiach, takich jak poziom energii do pracy, zmiany nastroju czy brak motywacji u pracowników.
-
Reaguj
Zadaniem menedżera jest tworzenie odpowiedniej kultury pracy i dawanie przykładu, jak utrzymywać równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Powinien on zapewnić swoim pracownikom możliwość otwartego mówienia o problemach psychicznych, być zawsze skłonnym do rozmowy i oferować wsparcie – nawet jeśli miałoby to być tylko wysłuchanie drugiej osoby.
-
Informuj
Nieważne jak bardzo menedżer będzie starał się zachować wśród swoich pracowników dobre samopoczucie, czasem zdarzą się sytuacje, w których potrzebna będzie pomoc specjalisty. Jego pracodawca może zapewnić mu wiedzę na temat miejsc pomocy dostępnych dla pracowników. Takie informacje mogą znacznie przyspieszyć czas w jakim pracownicy mogą uzyskać niezbędne wsparcie.