Nie da się ukryć, że praca w Market Access to głównie obowiązki biurowe. Osoby ubiegające się o nią muszą być świadome, że bardzo przydatną umiejętnością w codziennej pracy może okazać się zdolność analitycznego myślenia oraz umiejętność poszukiwania, selekcji i interpretowania informacji.
Obowiązki w działach Market Access
Do głównych zadań osób pracujących w tym dziale możemy zaliczyć:
- tworzenie dokumentacji refundacyjnej;
- analizę farmakoekonomiczną kosztów i zysków;
- analizę danych klinicznych;
- współpracę z urzędami, takimi jak Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Ministerstwo Zdrowia i NFZ.
Jak wygląda praca Market Access
Praca w obszarze Market Access polega na przygotowywaniu procesów, związanych z opracowaniem i wdrażaniem strategii niezbędnej dla procesu refundacji, w tym także ustalenia cen produktów. Jest to obszar interdyscyplinarny, w którym stykają się aspekty medyczne, prawne i ekonomiczne. Złożoność otoczenia, czyni tę pracę niezwykle ciekawą. Daje także możliwość nieustannego rozwoju i poszerzania horyzontów. Medycyna rozwija się bardzo szybko, każdego roku przybywa nowych terapii i technologii medycznych. Jednak samo opracowanie kolejnych możliwości terapeutycznych nie zapewnia jeszcze realnego dostępu pacjentów do leczenia. Właśnie w tym miejscu potrzebne są działania Market Access. Osoby pracujące w tym dziale mają za zadanie doprowadzić do tego, aby produkt leczniczy został wprowadzony na rynek i mógł służyć pacjentom. Bardzo często zajmują się także uzyskaniem refundacji, aby lek mógł być dostępny w niższej cenie.
Komu dedykowana jest praca w Market Access?
Jeśli chodzi o wykształcenie wyższe, to nie ma ściśle określonych wymogów, jednak ukończenie jednego z kierunków około medycznych zapewne będzie w tej branży sporym atutem przy rekrutacji. Biorąc pod uwagę charakterystykę działu Market Access, idealnym połączeniem wydaje się ukończenie kierunku medyczno-przyrodniczego oraz ekonomicznego.
W pracy o takim profilu przyda się również umiejętność myślenia analitycznego i strategicznego. Dodatkową zaletą może okazać się znajomość języków obcych (w tym zwłaszcza języka angielskiego) przy pracy z artykułami naukowymi z całego świata. W pracy bezpośrednio, przy składanych wnioskach refundacyjnych, niezbędna będzie znajomość prawa i najważniejszych ustaw, a także umiejętność pracy z dokumentacją refundacyjną. Proces składania wniosków zawiera się w przedziale ściśle określonych ram czasowych, zatem osoba pracująca na takim stanowisku musi być sumienna, rzetelna oraz posiadać umiejętność zarządzania swoim czasem
Więcej na temat pracy w Market Access przeczytasz w wywiadzie z Aleksandrą Zawodnik (Market Access Manager w jednej z firm farmaceutycznych).
Sprawdź sam!
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o Market Access